1.
|
MAKSUD PENDAPATAN NEGARA
|
q Jumlah nilai barang akhir dan perkhidmatan
yang dikeluarkanoleh sebuah negara dlmtempoh masa setahun.
q Pendapatan faktor yg diterima oleh sesebuah negara dlm tempoh masa
setahun.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konsep Pendapatan negara
i.
KDNK dan KNK
ii.
KNK hp dan KNK kf
iii.
KNB
iv.
KNK norminal dan KNK benar
(PN norminal dan PN benar)
|
qKDNK ialah jumlah nilai barang akhir dan perkhidmatan yg dikeluarkan dalam negara tanpa mengambil kira faktor pengeluaran milik warga negara atau bukan warganegara.
q KNKialah jumlah nilai barang akhir dan perkhidmatan
yg dikeluarkan oleh faktor pengeluaran milik warga negara itu sahaja sama
ada di dalam atau di luar negara.
q Perbezaan antara KDNK
dengan KNK ialah pendapatan faktor bersih dari luar negara (PFBLN)
KNK = KDNK + PFBLN
q PFBLN ialah
Perbezaan antara pendapatan faktor dari luar negara (PFDLN) dengan pendapatan
faktor ke luar negara (PFKLN)
PFBLN = PFDLN -
PFKLN
q Hubungan antara
KDNK dengan KNK
KNK = KDNK + PFBLN
q KNK hp ialah jumlah nilai barang akhir dan
perkhidmatan yg dikeluarkan oleh sesebuah negara yg dihitung berdasarkan harga pasaran.
q KNK kf ialah jumlah nilai barang akhir dan
perkhidmatan yg dikeluarkan oleh sesebuah negara yg dihitung berdasarkan kos faktor.
q CTL meningkatkan
KNK hp, Sb mengurangkan KNK hp
q Perbezaan antara
KNK hp dengan KNK kf ialah subsidi(Sb)
dan cukai tak langsung(CTL).
KNK kf = KNK hp –
CTL + Sb
q Hubungan antara
KNK hp dan KNK kf
KNK kf = KNK hp –
CTL + Sb
Oleh itu,
1. Sekiranya CTL > Sb maka KNK hp > KNK kf
2. Sekiranya CTL < Sb maka KNK hp < KNK kf
3. Sekiranya CTL = Sb maka KNK hp = KNK kf
q KNB ialah jumlah nilai barang akhir dan perkhidmatan
yg dikeluarkan oleh sesebuah negara setelah
ditolak susut nilai
q Susut nilai (Sn) ialah kemerosotan nilai barang modal yg
digunakan dlm proses pengeluaran.
KNB = KNK – Sn
Rumus :
1. PFBLN = PFDLN – PFKLN
2. KNK hp = KDNK hp + PFBLN
3. KNK kf =
KNK hp – CTL + Sb
4. KNB kf =
KNK kf – Sn
q KNK norminal ialah Jumlah nilai barang
akhir dan perkhidmatan yg dikeluarkan oleh sesebuah negara yang dihitung mengikut harga semasa pada
tahun berkenaan.
q dipengaruhi oleh
perubahan tingkat harga umum dan perubahan kuantiti
q KNK benar ialah Jumlah
nilai barang akhir dan perkhidmatan yg dikeluarkan oleh sesebuah negara yang dihitung mengikut harga pada tahun asas
q Tidak dipengaruhi
oleh perubahan tingkat harga umum tetapi dipengaruhi oleh perubahan kuantiti
shj.
KNK benar = IHP tahun
asasx KNK norminal
IHP thn semasa
q Hubungan antara
KNK norminal dgn KNK benar
KNK benar = IHP tahun asas x KNK
norminal
IHP
tahun semasa
Oleh itu,
1.
Sekiranya
IHP sms > 100 maka KNK benar
< KNK norminal
2.
Sekiranya
IHP sms < 100 maka KNK benar
> KNK norminal
3.
Sekiranya
IHP sms = 100 maka KNK benar = KNK
norminal
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2
|
KAEDAH PENGIRAAN
PENDAPATAN NEGARA
|
1.
Kaedah
Perbelanjaan (nilai barang akhir)
2.
Kaedah Keluaran (nilai ditambah)
3.
Kaedah Pendapatan (bayaran faktor)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
Kaedah Perbelanjaan (nilai barang akhir)
|
q Pendapatan
negara dihitung dgn menjumlahkan semua
perbelanjaan atas brg akhir dan perkhidmatan yg dilakukan oleh sektor isi rumah, sektor firma, sektor
kerajaan dan sektor luar negarabg suatu tempoh tertentu.
q Pendapatan
negara yg diperolehi mengikut kaedah perbelanjaan ialah KDNK hp.
q Perbelanjaan
mengikut sektor:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
Kaedah
Keluaran (nilai ditambah)
|
q Pendapatan
negara dihitung dgn menjumlahkan semua nilai ditambahyang dikeluarkan pada setiap peringkat pengeluaranbg
suatu tempoh tertentu.
q Nilai
ditambah ialah peningkatan/pertambahan
nilai keluaranselepas melalui pelbagai proses pengeluaran.
Nilai
ditambah = Nilai jualan barang – Nilai belian input
(nilai keluaran) (kos input)
1.
Tiada
barang import maka jum
nilai ditambah sama dengan jum nilai brg akhir
2.
Wujud
barang import maka jum
nilai ditambah tidak sama jum nilai brg akhir
1. Pengiraan nilai
ditanbah (tiada barang import)
·
Kapas, benang dan kain adalah merupakan barang
perantaraan
·
Manakala baju adalah merupakan barang akhir.
·
Menanam kapas merupakan sektor utama, nilai
ditambah penanaman kapas ialah RM100 juta (RM100 – 0).
·
Pengeluaran benang dan kain
merupakan sektor kedua. Nilai ditambah Sektor kedua ialah RM 140 juta Dimana
nilai ditambah pengeluran benang, RM50 juta (RM150 –RM100) manakala
pengeluran kain , RM90 juta (RM240-RM150).
·
Jualan baju merupakan sektor ketiga. Nilai
ditambah jualan baju ialah RM110 juta.(RM350 –RM240).
·
Jumlah nilai ditambah keluaran baju ialah RM350
(RM100 + RM50 + RM90 + RM110)
·
Disebabkan tiada barang import maka nilai ditambah
sama dengan nilai barang akhir iaitu RM350 juta.
2. Pengiraan nilai
ditambah (wujud barang import)
·
Kapas, benang dan kain adalah merupakan barang
perantaraan
·
Manakala baju adalah merupakan
barang akhir.
· Kapas merupakan barang import, nilai
ditambah menanam kapas ialah 0 (RM100 – RM100).
· Pengeluaran benang dan kain
merupakan sektor kedua. Nilai ditambah Sektor kedua ialah RM 140 juta Dimana
nilai ditambah pengeluaran benang, RM50 juta (RM150 –RM100) manakala pengeluaran kain , RM90 juta (RM240-RM150).
·
Jualan baju merupakan sektor ketiga. Nilai
ditambah jualan baju ialah RM110 juta.(RM350 –RM240).
·
Jumlah nilai ditambah keluaran baju ialah RM250 (0
+ RM50 + RM90 + RM110)
·
Disebabkan wujud barang import maka nilai ditambah
tidak sama dengan nilai barang akhir
q Mengikut kaedah
keluaran, sektor-sektor ekonomi dibahagikan mengikut sektor-sektor tertentu.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.
Kaedah
Pendapatan (bayaran faktor)
|
q
Pendapatan negara dihitung dgn menjumlahkan semua pendapatan faktor
pengeluaran di sesebuah negara bg suatu tempoh tertentu.
q
Pendapatan negara yg diperolehi mengikut
kaedah pendapatan ialah KNB kf.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KAEDAH PENGIRAAN PENDAPATAN
NEGARA
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3
|
KONSEP PENDAPATAN
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
Pendapatan Persendirian (Y)
|
q
Jumlah
pendapatan yg diterima oleh semua individu di sesebuah negara
dlm tempoh setahun tanpa mengambil kira sama
pendapatan produktif atau tidak produktif.
q
PP = PN + bayaran pindahan + bunga atas
pinjaman kerajaan + bunga atas pinjaman pengguna – untung tidak dibahagikan
–cukai keuntungan syarikat –caruman kwsp
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
Pendapatan boleh guna (Yd)
|
q
Pendapatan persendirian yang boleh dibelanjakan ke atas barang dan
perkhidmatan atau ditabungkan setelah ditolak cukai pendapatan.
q
PBG (Yd) = pendapatan persendirian – cukai
pendapatan – bayaran insurans - zakat
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.
Pendapatan per kapita
|
q
Pendapatan
purata setiap penduduk di sesebuah negara untuk tempoh setahun.
q
digunakan untuk mengukur taraf hidup sesebuah Negara.
Pendapatan benar per kapita (PPK):
PPK = Pendapatan negara
benar
Jumlah penduduk
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4
|
MASALAH PENGIRAAN
PENDAPATAN NEGARA
|
1. Masalah pengumpulan data
2. Masalah pengiraan dua kali
3. Masalah barang dan perkhidmatan tidak
dipasarkan
4. Masalah perubahan harga
5. Masalah aktiviti haram
6. Masalah pengiraan susut nilai
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
Masalah pengumpulan data
|
•
Maklumat yg diberikan tidak lengkapdan tidak
tepat
•
Tidak
disimpan secara sistematik
•
Berlaku di
negara yg membangun
•
Cth: petani tidak menyimpan rekod jumlah
hasil yg dikeluarkan.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
Masalah pengiraan dua kali
|
•
Berlaku krn sukar membezakan antara barang perantaraandengan barang akhir
•
Cth: tepung bagi pembuat roti adalah
merupakan barang perantaraan manakala bg suri rumah, ia merupakan barang
akhir.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.
Masalah barang dan perkhidmatan tidak
dipasarkan
|
•
Hanya mengambil kirakeluaran yg dipasarkan sahaja
•
Kegiatan yg tidak melibatkan pembayaran wang tidak diambil kira walaupun
produktif.
•
Cth: hasil pertanian untuk kegunaan sendiri
•
Pendapatan negara terkurang nilai
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.
Masalah perubahan harga
|
•
Harga
berbeza-beza antara tempat dalam sesebuah negara
•
Menimbulkankesulitan dalam menentukan harga utk mengira sumbangan sesuatu
kegiatan.
•
Pengiraan pendapatan negara tidak tepat
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.
Masalah aktiviti haram
|
•
Sesetengah aktiviti haram seperti perjudian dan pelacuran adalah merupakan
kegiatan yg produktif.
•
Tidak diambil kira kerana tidak sah disisi undang-undang.
•
Tetapi di sesetengah negara aktiviti ini sah
disisi undang2.
•
Bg negara yg mengharamkannya mybbkan pengiraan
pendapatan negara menjadi lebih rendah.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6.
Masalah pengiraan susut nilai
|
•
Kadar
susut nilai sukar ditentukan kerana kadar susut nilai
antara barang modal berbeza-beza.
•
Kaedah
pengiraan susut nilai berbeza
•
Cth: susut nilai bg jentera dengan bangunan
kediaman.
•
Sukar untuk menentukan keluaran negara bersih
dengan tepat.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5
|
KEGUNAAN PENDAPATAN NEGARA
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
Alat pengukur kadar pertumbuhan ekonomi
|
•
KPE ialah mengukur peratus perubahan
pendapatan negara berbanding tahun sebelumnya.
•
KPE
= KDNK1 – KDNK0 X 100
KDNK0
•
KPE bernilai positif, berlaku pertumbuhan
negara
•
KPE bernilai negetif, berlaku kemelesetam
ekonomi.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
Alat pengukur sumbangan keluaran pelbagai
sektor ekonomi
|
•
Mengikut kaedah keluaran, nilai keluaran
sektor pertama, sektor kedua dan sektor ketiga dapat dihitung.
•
%
smbgn sektor = Nilai keluaran setiap sektor X 100
Nilai keluaran semua sektor
•
Berdasarkan % sumbangan sektor dpt menentukan prestasi dan kepentingan
setiap sektor kpd pembangunan negara.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3.Asas membuat
perancangan ekonomi
|
•
Sumber
maklmat merancang dasar ekonomi
•
membantu kerajaan membuat ramalan dan perancangan ekonomi di masa
depan bg meningkatkan pertumbuhan ekonomi.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.Alat petunjuk
perubahan struktur ekonomi
|
•
Mengikut kaedah keluaran, kerajaan dpt membandingkan sumbangan sektor ekonomi
•
Bagi menentukan
kepentingan sektor ekonomi kpd pembangunan negara
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.Alat
perbandingan taraf hidup antara masa dan negara
|
•
Menentukan taraf hidup rakyat samada
meningkat atau merosot
•
Pendapatan
benar per kapita = PN benar
Jum. penduduk
•
Pndpt benar per kapita meningkat maka taraf hidup
rakyat meningkat.
•
Pndpt benar per kapita menurunmaka taraf hidup
rakyat menurun.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6
|
KELEMAHAN DATA PENDAPATAN
NEGARA SEBAGAI ALAT PERBANDINGAN TARAF HIDUP
1. Antara masa
2. Antara negara
|
|
Sunday, October 21, 2018
Bab 2 : Perakaunan Pendapatan Negara
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment